Železniční a vlaková doprava v Thajsku

thailand_rail_map.gifThajské železnice jsou úsporným a pohodlným prostředkem cestování a skvělou možností, jak si vyrazit a poznávat krajinu. Jsou bezpečnější než autobus, levnější než létání a zároveň stylový způsob, jak se dostat tam, kam chcete. Vlak sice nejezdí všude, ale můžete se vlakem dostat z Bangkoku buď přímo de nejvýznamnějších destinací v Thajsku, nebo do jejich blízkého okolí. To zahrnuje Chiang Mai na severu, severovýchodní Nong Khai (při cestování do Vientiane, hlavního města Laosu), Ubon Ratchathani na východě a Surat Thani (při cestě na Koh Pha Ngan a Koh Samui), Trang a jiné dále na jih do Malajsie a Singapuru. Phuket, Krabi, Chiang Rai a Trat (při cestě do Koh Chang) však vlakové spojení nemá.

 

Pro delší cesty lze využít noční lůžkové spoje. Takové cestování šetří čas, jelikož cestujete zatímco spíte a přitom neutratíte za hotel. Jsou lidé, kteří dávají přednost dennímu cestování, protože nechtějí zmeškat jediný kilometr okolní krajiny. Nicméně, cesta je dlouhá a těch pár hodin upřeného pohledu na vnější scenérii před a po ustlání postelí je snad, kromě skalních nadšenců, dost pro každého.

 

Kratší výlety nabízí speciální turistický vůz třetí třídy například do Kanchanaburi podél úseku známé "Železnice smrti", nebo Aranyaprathetu (směrem do Kambodžy) případně oblíbený celodenní výlet do města Ayutthaya, například jako okružní výlet z Bangkoku či skvělá zastávka při cestě do Chiang Mai.

Železniční trasy

The Northern Line Severní trať, na mapě značená červeně, prochází srdcem Thajska a zavede vás nejen do starověkého Ayutthaya nebo Chiang Mai, kdysi hlavního města severního království Lan Na, ale i další historická centra jako například Lopburi nebo Lamphun.

The North Eastern Line Severovýchodní trať, značená žlutě, vede na severu přes rovinný Isaan a cestou do Nong Khai, ležícího na hranici s Laosem jen 20 km od metropole Ayutthaya, kříží města Khon Kaen a Udon Thani. Východní cíp tratě pak spojuje města Nakhon Ratchasima (Korat), Buri Ram, Surin, Sri Sakhet a Ubon Ratchathani.

The Eastern Line Východní trať, značená zeleně, prochází přes Chachoengsao, Prachinburi and Kabinburi do Aranya Prathet na hranici s Aranya Prathet. Jihovýchodní čast tratě vede do Pattaya a Sattahip, avšak vlaky zde jezdí zřídka.

The Southern Line Jižní trať, značená tmavomodře, míří na tropické ostrovy a pláže Jihu a u Padang Besar a Sungai Kholok se napojuje na Malajský železniční systém. Z města Padang Besar můžete projet celý Malajský poloostrov až do ostrovního Singapuru, výjimečného svou směsí východu a západu. Naneštěstí v posledních dvou letech dochází v provinciích Songkla, Yala, Pattani a Narrathiwat k pravidelným teroristickým útokům.

Thajské dráhy jsou skvělým způsobem cestování s možností vychutnat si přírodní scenérii v klidu a pohodě. Pokud vás láká poznat místní obyvatele a vidět jak cestují "sáhněte po vlaku".

Cestování první třídou

Pokud to Váš rozpočet dovoluje, jeďte první třídou. Kabiny ve vozech první třídy nabízí ubytování pro dvě osoby a zahrnují dvě dostatečně velká patrová lůžka, umyvadlo s tekoucí vodou, vlastní zavazadlový prostor, a především spoustu místa k obývání. Součástí je klimatizace s možností vlastní regulace, zamykatelné dveře pro vyšší bezpečnost a vypínatelné světlo pro pohodlnější spánek. Sousední kabiny jsou spojeny dveřmi umožňujícími pohodlné a stylové setkávání s přáteli a příbuznými ve vedlejší kabině. Pro ty, kteří cestují sami, je za příplatek 300 bahtů k dispozici celá kabina, což je méně, než by stála druhá samostatná jízdenka pro první třídu. Z finančního hlediska je cestování první třídou velmi výhodné.

Cestování druhou třídou

rk2-train.jpgVůz druhé třídy je pro "baťůžkáře" zlatým standardem. Tyto vozy obsahují 40 sedadel, rozdělených po dvou protilehlých párech, jež se přes noc mění v pohodlná lůžka. Každé sedadlo/lehátko je vybaveno vlastní lampou, polštářkem a přikrývkou s čerstvým povlečením. Zavazadla cestují s Vámi uvnitř vlaku, kde jsou uložená ve vedlejších přihrádkách. Bezpečnost uvnitř vlaku je obecně na dobré úrovni, avšak cennosti jako peníze, doklady a elektroniku je lepší mít přímo při sobě a stejně tak zabezpečit zavazadla na příklad jednoduchým lanovým zámkem. Za nejlepší místa se považují sedadla nacházejí se uprostřed vozu, přibližně mezi patnáctým a téměř třicátým, kde jste dostatečně daleko od okolního ruchu, toalet a dveří vozu. Dražší nízko patrová lůžka jsou větší a pohodlnější. Jak horní, tak dolní lůžka disponují záclonkami pro větší soukromí, avšak u nižších lůžek jsou daleko více efektivní při tlumení vnitřního osvětlení, jež svítí po celou noc. Jednoduchým řešením jsou v tomto případě ucpávky do ucha a maska na oči, přesto nečekejte, že zažijete svůj životní spánek.

Cestování třetí třídou

Pokud pro svůj noční výlet zvažujete cestu třídou třetí, raději tak nečiňte. Přestože, pro výlety do Kanchanburi nebo Aranyaprathetu poskytuje třetí třída skvělý dobrodružný zážitek, pro delší cesty je zcela nevhodná. Tenké dřevěné či plastové sedačky vás během jízdy donutí k slzám a pokud budete mít smůlu tak si ani nesednete, jelikož zde neexistují místenky a cestování se zde často, především během sezónních špiček, stává noční můrou. Pokud je třetí třída to jediné, co máte při dlouhé výpravě na výběr, je lepší zvolit raději autobus.

Klimatizovat či neklimatizovat

thairailway.jpgPro většinu lidí je placení příplatku za klimatizované vozy zbytečné. Tedy, pokud zrovna necestujete uprostřed letní sezóny, může se takový vůz brzy změnit v pojízdnou ledničku. V neklimatizovaných vozech jsou k dispozici větráčky, které bohatě stačí na to, aby vás během spánku příjemně chladily. Výhodou nízko patrových lůžek je možnost otevírání oken umožňující snadnější komunikaci s obchodníky a vnějším okolím. Na druhou stranu, klimatizované vozy bývají novější a hezčí. Pokud cestujete klimatizovaným vozem druhé třídy, připravte si své nejteplejší oblečení a obstarejte si přikrývku navíc.

Palubní stravování

Na palubě je možnost zakoupení jídla, zajištěného obsluhou až k sedadlům v první a druhé třídě, avšak není levné ani významně chutné. Proto myslete dopředu a vezměte si na cestu nějakou tu svačinu. Snídaně na palubě začíná v poměrně běžných 9:00, zatímco oběd v 15:00. Kromě jídel tu stewardi bez přestání nosí ledové drinky a kbelíky s ledem. Jistě si také užijete nekonečný zástup nezávislých obchodníků, kteří nastupují buď do vlaku nebo vás obsluhují přímo u vašeho okénka během zastávek ve stanici nebo jinde. Je důležité vědět, že prodavači ve vlaku pracují za provize, a mohou váš nezájem o koupi zboží brát lehce osobně. Drobné spropitné pro donašeče jídla a ty kteří vám upravují lůžko se velice cení a je zasloužené.